Cockpit

Flightdeck Solutions

De simulator is gebouwd door Flightdeck Solutions in Canada. Zie www.flightdecksolutions.com. Flightdeck Solutions (FDS) is de bekendste bouwer van fixed based vliegsimulatoren ter wereld. Het bedrijf maakt flight simulators voor klanten als Boeing en de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA. Ook worden de flight simulators van Flightdeck Solutions gebruikt voor de serie 'Mayday' van Discovery Channel.

Boeing onderdelen

FDS maakt voor de fabricage van de simulator gebruik van diverse echte Boeing vliegtuig onderdelen. Ook worden onderdelen gebruikt uit vliegtuigen die uit de roulatie zijn gehaald. Zo bestaat bijvoorbeeld de stuurkolom uit een combinatie van ' gestripte ' en gerestaureerde vliegtuigonderdelen, nieuwe onderdelen van Boeing en door FDS zelf gefabriceerde onderdelen. De stuurkolom beschikt over een werkende stick shaker ingeval van een naderende stall.

3D Printers

FDS gebruikt 3D printers om kleine specifieke onderdelen te maken. 

Gestripte vliegtuigen

De Throttle Quadrant en de Pilot seats komen uit echte B737 vliegtuigen. Ze zijn geheel gerestaureerd en de stoelen zijn opnieuw bekleed. De Yokes/Columns zijn gefabriceerd van nieuwe Boeing onderdelen en door FDS gemaakte onderdelen en zijn Dual Linked, evenals de Rudder Pedals. Uiteraard beschikt de simulator over een werkende neuswiel Steering Tiller.

Instrumenten

De simulator beschikt o.a. over de volgende instrumenten en onderdelen:

 

Avionics

Prosim 737

Onze simulator draait op de avionics software van Prosim737. Zie www.prosim-ar.com . Prosim is een Nederlands bedrijf dat wereldwijd actief is. Prosim heeft zich ten doel heeft gesteld om een accurate simulatie te maken van de Boeing 737 systemen en instrumenten en om de vliegeigenschappen van de 737 zo natuurgetrouw mogelijk te simuleren. Prosim737 heeft ervoor gezorgd dat de Flight Director en de Autopilot ( met de verschillende modes zoals LNAV, VNAV, VS, Heading en Speed ) een grote mate van betrouwbaarheid tonen, zodat de simulator goed gebruikt kan worden voor training. Wij gebruiken de complete software suite van Prosim, die bestaat uit:

 

 

Prosim737 System

Prosim737 System is het hart van de software en fungeert als server voor de andere modules. De module simuleert alle vliegtuig systemen, zoals het electrische systeem, het pneumatische systeem dat gevoed wordt door bleed air van de APU of de motoren. De airco packs hebben bleed air nodig en het systeem berekent de benodigde cabin pressure. Ook het Fuel system en de hydrolische systemen worden natuurgetrouw gesimuleerd. Verder bestaat Prosim737 System nog uit een Heating system, fire detection, master caution system en het IRS system voor de navigatie.

Prosim737 Display, Prosim MCP, Prosim CDU 

Deze systemen zijn volledig geintegreerd met de schermen en hardware in de cockpit van Flightdeck solutions.

MCP

 

CDU

Visuals

HD Beamers van Canon

Er zijn piloten die ' visuals ' voor een Boeing 737 simulator niet zo spannend vinden. Het gaat toch om IFR ( Instrument Flight Rules ) vliegen en dat is wat anders dan een VFR (Visual Flight Rules ) vluchtje met een Cessna of een Piper, waar het wel belangrijk is om goed naar buiten te kunnen kijken. Bij de meeste vluchtsimulatoren wordt dan ook niet teveel tijd, geld en moeite besteed aan de visuele ervaring. Een niet al te groot projectiescherm met niet te dure projectoren is de standaard... Bij vluchtsimulator.nl denken wij daar toch anders over. Wij vinden de visuele ervaring minstens zo belangrijk als de vliegeigenschappen!

Met de beamers hebben we eerlijk gezegd wat leergeld betaald. We hebben helaas 2 x een miskoop gedaan met goedkopere projectoren. Anderen zouden wellicht wel tevreden zijn geweest, maar wij zijn net iets te perfectionistisch... Wij wilden HD beeld over de hele breedte. Na lang zoeken en dus twee miskleunen zijn we uitgekomen bij de Canon XEED-WUX-400ST beamer. Het is een Short Throw beamer met een WUXGA 1920x1200 (HD) resolutie en een helderheid van 4000 lumen. Het is een geweldige beamer. Omdat we drie beamers gebruiken is het belangrijk dat de kleuren en helderheid identiek zijn en dat is zeker het geval!

Visual set-up door Natvis

Ze zeggen wel eens dat je goeie dingen van ver moet halen. Dat is zeker het geval bij vluchtsimulator.nl! Er is eigenlijk maar één expert in de wereld om een goede visual set-up te verzorgen voor flight simulation en hij woont dus in Australië... Zijn naam is Nat Crea en zijn bedrijf heet Natvis. We hebben Nat maar liefst twee keer over laten komen om de visual set up voor ons te doen. Helaas hadden we de eerste keer de verkeerde beamers. De tweede keer kon Nat gelukkig zijn bezoek aan ons combineren met een simulator in Engeland. Het resultaat mag er zijn! De foto hierboven is door Nat Crea gemaakt van onze visuals bij een vlucht boven Nederland. Je ziet de banen van Schiphol liggen! Het beeld lijkt vervormd, maar dat is omdat de foto van buiten de simulator is genomen. Om een idee te krijgen wat er allemaal komt kijken bij zo'n set-up, kijk op www.natvis.com.au.

 

Blending & warping software Fly-Elise 

Het lijkt Startrek taal, maar Nat Crea heeft de software van het Nederlandse bedrijf Fly-Elise gebruikt om de beelden van de 3 beamers te blenden en te warpen tot één groot beeld rondom. Zie www.fly.elise-ng.net.

Projectiescherm van 220 graden

We hebben een enorm halfrond projectiescherm gebouwd met een radius van 220 graden rondom. Dit betekent dat je niet alleen voor, links en rechts kunt kijken, maar ook linksachter en rechtsachter. Ook is er ruim zicht naar beneden en naar boven. Het scherm is bekleed met een speciaal naadloos doek dat eigenlijk ontwikkeld is voor zeilboten. Op de foto en video Gallery op de pagina OVER ONS is een mooi videootje te zien van onze visuals.

Virtual Reality

Virtual Reality

In de loop der jaren zijn vluchtsimulatie software pakketten steeds professioneler geworden en zijn deze het niveau van computerspel ontstegen. De eerste versie van Microsoft Flight Simulator dateert uit de beginjaren tachtig. Toen nog met een monochroom scherm en erg basic. De laatste versie is FSX. Microsoft besloot in 2009 te stoppen met de verdere ontwikkeling om zich op kerntaken te richten. Er bestaat echter een grote groep ontwikkelaars en vluchtsimulatie fanaten over de hele wereld die nog dagelijks bezig is met nieuwe en betere onderdelen. Inmiddels kunnen we stellen dat de virtuele FSX wereld professioneler is dan de software van officiële vluchtsimulatoren van luchtvaartmaatschappijen van enkele jaren geleden. De virtuele wereld, met praktisch alle vliegvelden, is realistischer dan ooit met sateliet beelden welke te vergelijken zijn met Google Earth.

Prepar3D

Nadat Microsoft in 2009 aankondigde te gaan stoppen met FSX, heeft Lockheed Martin de broncodes overgenomen en het product verder ontwikkeld als Prepar3D (P3D). De laatste versie 2.0. dateert uit november 2013 en is zo ontworpen dat er beter gebruikt wordt gemaakt van de rekenkracht van de huidige computers. Vluchtsimulator.nl heeft zowel FSX als P3D geïnstalleerd. De enige reden dat wij FSX nog als standaard gebruiken is het feit dat er nog geen geschikte Schiphol scenery beschikbaar is voor P3D. Er zijn wel berichten dat zowel Aerosoft als FlyTampa met nieuwe Schiphol scenery zullen komen die geschikt is voor P3D. Tot die tijd maken wij dankbaar gebruik van de prachtige Schiphol scenery van NL 2000. Zie www.nl-2000.com.

 

Luchthaven Traffic

Om een zo realistisch mogelijke ervaring te creëren is het toevoegen van bewegende vliegtuigen essentieel. Dat kan tegenwoordig door oudere dienstregelingen te downloaden. Op die manier krijg je op de vliegvelden waar je virtueel op vliegt, de vliegtuigen te zien van luchtvaartmaatschappijen die, op basis van een dienstregeling van ongeveer een jaar geleden, op die vliegvelden vlogen. Dus als je die mooie MD11 vliegtuigen van KLM mist, dan kan je ze bij vluchtsimulator.nl nog even zien... Wij maken gebruik van het programma Ultimate Traffic 2. Zie www.flight1.com

Het weer

Het wordt steeds gekker. Wie had ooit gedacht dat je het realtime weer zou kunnen downloaden? Toch doen we dat bij vluchtsimulator.nl! Wij maken gebruik van een programma met de mooie naam FSGRW, oftwel Flightsimulator Global Realtime Weather.  Zie www.fly2pilots.com/fsgrw/ . Het programma downloadt het actuele weer ( luchtdruk, windrichting en windkracht, wolkenbasis en neerslag ) . Iedere 10 minuten volgt er automatisch een update. Dit betekent dat als het op Schiphol regent, het bij vluchtsimulator.nl nat wordt..... Natuurlijk kunnen we voor trainingsdoeleinden ieder weertype selecteren en voor een leuk rondvluchtje boven Nederland wil je geen zware en laaghangende bewolking hebben. Maar voor een realistische vliegervaring gebruiken we dus het realtime weer, hoe gek het ook klinkt!

Hardware & Infrastruktuur

De gebruikte technologie bij vluchtsimulator.nl is niet alleen in de cockpit state of the art. De infrastruktuur bestaat uit een 1 GB netwerk, waarbij de graphics - zowel binnen de cockpit op de verschillende displays, als buiten op het 220 graden scherm- op 7 dedicated servers draaien.

Alle servers zijn voorzien van Intel I7 Quadcore processoren en 16GB RAM geheugen. Samen met de supersnelle SSD harddisks wordt gezorgd voor een optimale performance.

De PC waarop de Prosim programmatuur draait die de interface verzorgt tussen alle onderdelen van de Simulator en het flightsimulator programma fungeert als hoofd server die de 3 beamer PC's als clients aanstuurt. Op deze PC is ook een  Flight Instructor scherm aangesloten waarmee verschillende onderdelen van de vlucht kunnen worden aangestuurd ( weer, weight & balance, failures ). Het Flight Instructor scherm is overigens web based en kan ook via een Ipad in de cockpit worden gebruikt. 

De 3 PC's die zijn aangesloten op de Canon HD projectoren zijn tevens voorzien van Nvidia GTX780 grafische kaarten om perfecte graphics en snelle frame rates en vloeiende beelden te garanderen. Ieder beamerscherm ( links, midden en rechts ) heeft dus zijn eigen computer zodat er een enorme rekenkracht ontstaat om een dynamische wereld weer te geven met foto-realistische sceneries, real-time weersomstandigheden ( wolken, wind, neerslag etc ) en bewegende vliegtuigen op de grond en in de lucht.

Een aparte PC is ingericht voor de Avionics. Hier draaien de schermen in de cockpit op. De Vluchtcomputers voor de Captain en de First Officer ( FMS / CDU ) draaien ook op een aparte PC. Tot slot hebben we nog een 7e PC in gebruik voor een ' outside view ' zodat mensen die niet in de cockpit zitten naar het vliegtuig kunnen kijken.

De servers zijn voorzien van water cooling waardoor de computers fluisterstil zijn.

De B737NG simulator van Flightdeck Solutions werkt met interface kaarten die via USB zijn aangesloten. Om de SIM zo realistisch mogelijk te laten vliegen en om  latency issues te voorkomen, hebben wij gekozen voor extra kwaliteit Supra USB kabels die een overdracht zonder packet loss garanderen tot maar liefst 15 meter!

Back-ups worden regelmatig gemaakt via de op het netwerk aangesloten NAS.

Last but not least is het netwerk voorzien van UPS units om schade door stroomuitval of piekbelasting te voorkomen.

Boeing 737

Best verkochte verkeersvliegtuig 

De Boeing 737 is een tweemotorig narrow-body passagiersvliegtuig dat sinds 1967 door Boeing wordt vervaardigd. Met meer dan 8000 verkochte toestellen is het inmiddels het bestverkochte verkeersvliegtuig ooit. 

Geschiedenis

Met het ontwerpen van de Boeing 737 werd begonnen in 1964. De Boeing 737 ( type-100 met 100 stoelen ) maakte op 8 april 1967 zijn eerste vlucht. Lufthansa was de eerste luchtvaartmaatschappij die de toestellen bestelde. Nog geen jaar na de introductie van de 737-100 kwam Boeing met de verlengde 737-200, waarmee 129 passagiers konden worden vervoerd. In 1980 begon Boeing met het ontwikkelen van weer een verlengde versie, de 737-300. Behalve een langere romp, kreeg deze versie ook nieuwe motoren. Deze pasten niet onder de vleugels. Om ze toch voldoende vrij van de grond te houden, werden ze voor de vleugelrand geplaatst en werd de onderkant afgeplat. De 737-300 vloog voor het eerst in 1984. later, in 1988, volgde de verder verlengde 737-400 en in 1989 de juist kortere 737-500, even groot als de 737-200. Deze nieuwere modelen worden tegenwoordig aangeduid als 737-Classic, alhoewel het eigenlijk de tweede generatie van de 737 is.

Classic Cockpit

De cockpit van de 737 classic herken je aan de vele analoge meterjes.

737 NG

In het midden van de jaren negentig had Boeing weer een nieuwe serie 737 op de tekentafel liggen om  in 1998 met de productie te beginnen, de Boeing 737 Next Generation, oftewel de B737 NG. De 737-500 en 737-300 werden opgevolgd door de even grote B737-600 (100-130 passagiers) en de 737-700 (110-149 passagiers). Voor de 737-400 kwam de grotere 737-800 (150-189 passagiers). De 737-900 heeft hetzelfde aantal uitgangen als de kleinere 737-800 maar er zijn twee extra deuren toegevoegd waardoor de maximale capaciteit 215 passagiers bedraagt.

 




Glass Cockpit

Met de 737NG werd de ' glass cockpit ' geïntrodruceerd. De belangrijkste nstrumenten worden gepresenteerd op een aantal grote schermen en de informatie wordt digitaal weergegeven.

De cockpit van vluchtsimulator.nl is een 737 NG die softwarematig is uitgevoerd als een B737-800.

737 MAX

In 2011 maakte Boeing bekend wederom een nieuwe versie te gaan ontwikkelen, de 737MAX. De huidige varianten worden daarbij voorzien van een nieuwe generatie zuinigere motoren en de cockpit bevat nog meer 'glas' en heeft bovendien een H.U.D. (Headup Display). Naar verwachting zal de MAX vanaf 2017 worden geleverd.

De B737 in Nederland

Transavia

Transavia is de oudste Nederlandse gebruiker van de Boeing 737. Transavia gebruikte al sinds 1974 B737-200's om de Caravelle vloot te vervangen. Transavia plaatste begin jaren tachtig orders voor de 737-300. Transavia was één van de eerste klanten van Boeing die een order plaatsten voor de B737-800NG's. In 2015 intoduceerde Transavia een nieuwe 'livery' ( nieuw uiterlijk ) voor haar B737's.

 

 

 

KLM 

KLM beschikt per juni 2015 over 18 B737-700 toestellen, 25 B737-800's en 5 B737-900's. Eind 2011 werd afscheid genomen van de 737 Classic waarvan KLM zestien 737-300's en elf 737-400's in haar vloot heeft gehad. Ook KLM introduceerde in 2015 een nieuwe livery voor haar vloot. De donkerblauwe horizontale belijning heeft aan de voorkant van de toestellen een ronding naar beneden gekregen.

KLM B737 Classic 

 

TUI

De Nederlandse tak van TUI heeft zes 737-800's in haar vloot.

Corendon

Corendon vliegt met drie B737-800 Next Generation toestellen.